Academic Confucius Institute Göttingen

“汉语作为外语”专题教师培训工作坊:以字带词:从理论到实践
Fortbildung für Chinesischlehrkräfte: Vom Zeichen zum Wort: Theorie und Praxis im Unterricht

LuLZ-Raum, Georg-August-Universität Göttingen Waldweg 26,Göttingen,Germany

内容简介:汉语的字与词之间存在密切的关系,字词之间的语义衔接是识记与理解生词的重要环节。汉字作为记录汉语的视觉符号系统,其字形本身具有表意性,往往忠实记录了几千年前所表达的某一语义特征,而这一“本义”对相关词语的引申和语义发展具有重要影响。本工作坊聚焦于如何借助“字”来关联并理解所记录的“词”,从而帮助汉语学习者提升词语记忆与词汇习得能力,同时在有限的教学时间内提高课堂效率与教学效果。 Kurzbeschreibung: Zwischen chinesischen Wörtern und Schriftzeichen besteht eine enge Beziehung. Die semantische Verknüpfung von Zeichen und Wörtern ist ein zentraler Aspekt beim Erschließen und Einprägen neuer Vokabeln. Chinesische Schriftzeichen bilden ein visuelles Symbolsystem zur Aufzeichnung der chinesischen Sprache; ihre Form ist ideographisch geprägt und spiegelt häufig eine bestimmte Grundbedeutung wider, wie sie bereits vor […]

电影作为听力自学教材的策略教学
Strategic Teaching of Movies as Self-Study Materials for Listening Comprehension

KWZ 0.601 Heinrich-Düker-Weg 14,Göttingen,Germany

This lecture aims to explore how movies can be effectively integrated into Mandarin learners’ self-study of listening comprehension, with a focus on practical, strategy-based teaching methods. Through guidance on film selection, key scene analysis, and the design of self-study worksheets, participants will learn how to support learners in conducting targeted listening practice. The lecture will also present real-world teaching cases to demonstrate how language input and cultural context can be combined to enhance learners’ motivation and language proficiency. It is suitable for language instructors, teaching material developers, and learners interested in strengthening their self-study strategies .

动画电影在神话教学中的应用
The Application of Animated Films in Mythology Teaching

KWZ 0.601 Heinrich-Düker-Weg 14,Göttingen,Germany

Abstract:This lecture explores the use of animated films as engaging and effective tools in mythology instruction, helping to spark interest and deepen cultural understanding. Participants will learn how to guide students in identifying mythological themes, archetypal characters, and symbolic meanings through film selection, narrative analysis, and visual storytelling. The lecture will also discuss how to […]